Artikel Terkini

4 Petua Elak Kediaman Anda Jadi Tempat Melepak Dan Tandas Kucing Jalanan


kucing

Tak kira anda pecinta kucing mahupun tidak. Sekiranya kehadiran kucing ini hanya sekadar melepak, tak apa lagi Yang paling menyirap adalah kediaman kita menjadi tandas si bulu ni pula. Nak di marah, tak ada gunanya. Mereka haiwan yang tidak mempunyai akal. Dah macam-macam cara dilakukan. Sapu minyak tanah, sembur air kari dan sebagainya.

Sebenarnya, ada cara nak halau dan cegah kucing jadikan kediaman kita sebagai tandas. Berikut, antara petua orang dulu-dulu:

SERBUK LADA HITAM
Taburkan serbuk lada hitam di sekeliling kawasan yang menjadi laluan si kucing. Aroma tengik dan kepedasan serbuk lada hitam tidak digemari oleh kucing. Taburkan lebih di kawasan yang menjadi tempat melepak dan tandas kucing. Namun, kaedah ini kurang berkesan kerana serbuk lada hitam antara bahan mudah larut dan mempunyai aroma yang tidak lama. Jadi perlu kerap tabur serbuk lada hitam tersebut sekurang-kurangnya seminggu sekali

SEMBURAN AIR
Air adalah medium paling berkesan mengusir kucing. Kucing akan rasa tertekan apabila tubuhnya terkena air terutamanya pada kepala. Tapi sayangnya, kebanyakkan org mengusir kucing dengan menggunakan air dengan cara yang kasar dan terlalu banyak. Tak perlu sebenarnya, cukup sekadar semburkan air pada bahagian kepalanya sedikit.

AIR DALAM BOTOL
Kelihatan, ramai yang menggunakan petua ini. Air dalam botol diletakkan pewarna merah. Seperti tip di atas, air antara musuh kucing. Oleh itu, susun seberapa banyak air dalam botol di laluan kucing. Tinggalkan 1/4 ruang botol tidak berisi dan tidak perlu tambah pewarna merah. Melihat susunan air dalam botol tadi membuat kucing takut jika terkena air

PENYAPU LIDI
Ini petua yang banyak digunakan oleh nenek moyang kita dahulu. Jika ternampak kehadiran kucing disekitar rumah, tepuk atau pukul penyapu lidi tersebut pada lantai atau dinding. Tak perlu pukul kucing.



Source link