Uncategorized

7 sebab yang akan ketuk kepala dan paksa anda simpan duit segera

7 sebab yang akan ketuk kepala dan paksa anda simpan duit segera 1


“Kalau kita boleh buat pinjaman, kenapa perlu kita menyimpan duit? Macam tak payah je.”

Boleh tahan ramai orang yang pakai skrip ini bila ditegur untuk buat simpanan.

Mereka lebih selesa swipe kad plastik dan sanggup bayar faedah kat bank (yang berlipat ganda lebih mahal daripada harga asal barang itu).

GH Masterclass

Betul. Tok tak nafikan korang mampu bayar balik kat bank.

Tapi, alangkan indahnya dunia korang kalau boleh membeli sesuatu tanpa perlu berhutang. Dah tentu ini lagi bagus, kan?

Dan simpanan bukan setakat untuk penuhi senarai kemahuan diri kita semata-mata. Banyak lagi kelebihan yang kita akan dapat bila ada tabiat menyimpan.

Ini antara kelebihan yang korang bakal dapat bila mula menyimpan. Tok baca ilmu ini kat blog Money Coach, dan ia amat bermanfaat untuk kita hadamkan.

“Kalau kita nak jadi kaya, mulakan dengan mengenali orang yang lebih kaya daripada kita, dan belajar daripada mereka.”

Ini adalah pesanan yang biasa kita dengar daripada mulut mentor atau pelatih kekayaan. Dan kalau kita fikirkan, ayat ini ada logik yang kuat. Rasulullah S.A.W juga pernah bersabda:

“Bersahabat dengan orang soleh dan orang jahat persis seperti berkawan dengan penjual minyak wangi dan tuakng besi (yang menghembus bara api).

Jika berkawan dengan penjual wangian, mereka akan berikan sebahagian bau-bauan wangi kepada anda.

Manakala berkawan dengan tukang besi pula, sama ada ia menyebabkan baju anda terbakar atau mendapat bau yang hapak.” – Riwayat Abu Daud.

Perkara ini juga termasuk dalam bab kewangan. Kalau nak kewangan kita sihat, mula berkawan dengan orang yang menjaga hal duit mereka. Lambat laun, kita pasti akan terikut tabiat mulia ini.

Dan yang paling ketara, mereka adalah jenis yang suka menyimpan duit. Sebab itu mereka ada kebolehan untuk buat apa saja, tanpa perlu bergantung kat gaji bulanan atau sebagainya.

Nak pergi bercuti pada bila-bila masa? Mereka boleh buat. Terpaksa dihentikan kerja? Mereka boleh survive tanpa sebarang masalah. Nak mulakan bisnes? Tak ada masalah. Duit simpanan kan ada.

Dan banyak lagi kelebihan yang mereka ada, sebab mereka berikan sepenuh perhatian menyimpan duit.

Jadi kaya-raya tak sama dengan bebas daripada masalah kewangan. Tapi, ia tetap bergantung antara satu sama lain. Lagi bagus kalau kita kaya dan pada yang sama, berdisiplin dalam bab menyimpan duit kan?

Adakah korang jenis yang kerap gunakan kad kredit untuk beli barangan asas (barang basah dapur, atau sebagainya), dan tak jelaskan pinjaman secara penuh bila tiba hujung bulan kat bank?

Kalau korang buat ini, ada potensi yang korang terpaksa membayar lebih daripada sepatutnya. Dan ia boleh cecah lebih 50% daripada harga biasa untuk setiap barang yang kita beli itu.

Bila buat kira-kira nanti, korang pasti terkejut dengan jumlah faedah yang kita terpaksa bayar kat bank. Sebab itu Tok galakkan korang sentiasa beli sesuatu barang gunakan tunai.

Kalau terpaksa guna, bayar balik pinjaman yang kita buat secara berdisiplin. Kalau selalu lambat bayar, baik elakkan guna kad kredit.

Kenapa perlu pillih untuk kenyangkan perut bank, padahal kita ada pilihan untuk membeli secara tunai?

Dengan mengumpul duit, kita boleh elakkan perkara ini daripada berlaku.

Bayangkan, kita boleh membeli segala barang ini masa jualan murah (sales) dan beli dalam kuantiti yang banyak supaya boleh dibuat sebagai stok. Berbaloi-baloi.

Bank tak akan senang-senang bagi pinjaman kat korang, melainkan korang dah ada duit deposit yang cukup.

Dan korang tak boleh buat pinjaman untuk jelaskan duit deposit rumah. Dan Tok tegah sehabis boleh supaya korang elakkan buat pinjaman peribadi untuk perkara ini.

Satu cara je yang Tok tahu nak sediakan duit deposit rumah yang cukup: Paksa diri kumpul duit.

Biasanya, kita perlukan sekurang-kurangnya 10% atau 15% (daripada harga jualan) sebagai deposit. Bila dah ada duit ini, baru pihak bank senang hati nak pinjamkan baki 90% kat korang.

Simpanan adalah umpama pintu yang membuka peluang dan penuhi impian korang untuk memiliki rumah pertama atau rumah idaman. Jadi, kekalkan fokus dan mula kumpul duit daripada sekarang.

Kalau korang pelan nak beli atau terpaksa tukar kereta baru, langkah pertama adalah mengumpul duit pendahuluan yang cukup terlebih dulu.

Dan bertambah molek kalau kita boleh letak duit deposit yang tinggi, supaya kita boleh kurangkan kadar faedah dengan banyak.

Kawal nafsu korang supaya tak mudah tertarik dengan skim “beli kereta secara zero-down payment”.

Biasanya, korang akan bayar ansuran yang rendah untuk permulaan, yang akhirnya akan susahkan diri korang sendiri sebab ia akan meningkat lebih tinggi pada tahun seterusnya.

Langkah terbaik yang kita boleh buat adalah mengumpul sejumlah duit deposit yang banyak, kemudian baru kaji setiap pilihan (options) yang kita ada.

Dan tak berdosa pun kalau korang beli kereta secondhand yang berkondisi baik dan berkualiti tinggi. Dah tentu kita boleh jimatkan lebih banyak duit dengan cara ini.

Nak elak daripada dibelenggu hutang? Mula kumpul duit daripada sekarang.

Mungkin ia kedengaran agak ironik. Tapi ini adalah perkara yang kita patut buat.

Tentu saja kita tak dapat langsaikan hutang kad kredit, kalau terus gunakan kad plastik ini setiap kali kecemasan berlaku. Kalau macam ni, sampai bila nak habis bayar hutang?

Ada kajian dah buktikan. Kita ada potensi gunakan sejumlah wang yang besar setiap tahun untuk hal berkaitan kecemasan (seperti kereta rosak dan sebagainya).

Jadi, sebelum korang bayar hutang kad kredit tu, buat simpanan kecemasan (paling kurang, simpan untuk tempoh 3 atau 6 bulan).

Ini dapat elakkan korang terus gunakan kad kredit untuk hal-hal kecemasan yang tak dijangka.

Dengan ada reserve fund ini juga, kita dapat kenal pasti kalau-kalau perbelanjaan kita semakin bertambah atau sebaliknya dengan lebih mudah.

Katakan satu hari nanti, kereta kita rosak dan perlu dihantar ke bengkel.

Bila dapat bil pula, tertera harga RM3,900 yang perlu kita bayar untuk kos baik pulih.

Bayangkan kalau kita tak ada sebarang duit simpanan dalam tangan. Agak-agak, kat mana nak cekau RM3,900 ni?

Dah tentu ini akan jadi masalah kat mereka yang tak buat sebarang simpanan.

Macam yang Tok jelaskan kat atas tadi. Kecemasan boleh berlaku tanpa mengira masa. Kita tak boleh elakkan perkara ini, tapi kita mampu bersedia untuk hadapi masalah ini.

Mungkin rezeki kita, masih dapat bekerja dan terima gaji setiap bulan tanpa apa-apa masalah. Tapi, ia masih ada potensi untuk berubah sekelip mata. Dan tak ada siapa yang terkecuali (termasuk Tok dan korang).

Kalau kita tak bersedia untuk hadapi perkara ini dengan baik, ia pasti akan menyusahkan diri serta keluarga kita. Dah tentu kita tak nak masalah ini berlaku.

Mungkin kita boleh dibuang kerja, bisnes tak buat untung untuk satu jangka masa yang lama, atau ditimpa kemalangan sama ada secara fizikal atau mental.

Bukan niat Tok nak doakan perkara ni berlaku. Tapi Tok nak korang berfikir secara logik yang masalah ini ada kemungkinan untuk berlaku, sama ada korang suka atau tak. Let’s be real, bak kata Mat Saleh.

Kalau masalah ini berlaku, adakah kita dah cukup bersedia untuk hadapi perkara ini dengan baik? Takkan sepanjang masa nak hidup atas ehsan kad kredit setiap kali berlaku kecemasan?

Tindakan ini dah tentu akan keruhkan lagi keadaan kewangan korang. Pembayaran minimum boleh meningkat dari masa ke semasa, sampai nanti satu tahap kita tak mampu nak bayar balik apa yang dipinjam.

Itu sebab Tok sentiasa galakkan korang buat simpanan mulai sekarang, tanpa sebarang alasan. Sebab ia akan selamatkan korang bila terpaksa hadapi masalah ini.

Paling kurang, kita dah ada tunai yang boleh kita gunakan untuk survive dalam satu jangka masa.

Kesedaran yang mendalam adalah permulaan untuk kita menyimpan duit. Tok tak nak korang dah susah nanti, baru terhegeh-hegeh nak mula.

Takkan dah terhantuk, baru nak mengadah? Takkan dah terasa nak buang air, baru nak gali lubang?

Nak simpan duit, bukan kena tunggu duit gaji kita meningkat pun. Simpan je sikit-sikit dulu. Lama-lama nanti, pasti ia berbukit. Tok harap korang mulakan tindakan sebelum terlambat ya.



Source link