Artikel Terkini

“Baking Room” Dengan Konsep Terbuka Tampak Luas Dan Tersusun Walau Dalam Ruang Terhad


Siapa yang tak suka pada aroma kek panas yang baru keluar dari ketuhar memenuhi segenap ruang di kediaman. Inilah kelebihan mempunyai pembuat kek dirumah. Walapun bahaya buat bacaan kalori kita, tidak salah sekiranya kita menikmati kek pada hari-hari istimewa kan?

Jika tidak di dapur, pastinya si pembuat kek mempunyai satu ruang khas untuk beliau berkarya dengan aman tanpa gangguan luar.

Seperti yang dikongsi Ainie Syeema di Facebooknya, beliau sebagai seorang professional baker sudah tentu mempunyai bilik khas dimana kerja-kerja baking dijalankan, serta bahan dan peralatan disimpan.

Bercuti baking sementara waktu, masa ini lah berpeluang nak buat deep cleaning Bakingroom, check balik barang yang ada, mungkin ada juga bahan yang sudah expired.

Percaya lah masa ni juga anda akan jumpa barang yang sudah lama dicari, tak jumpa lepas tu beli lagi. Sudahnya ada 2, 3 benda yang sama. Salah satu nya adalah nozzle.

Bilik hanya berkeluasan 6×7 kaki. Disini lah tempat bertapa menyiapkan tempahan tanpa terlalu menganggu bahagian dapur rumah. Di dapur hanya letak oven dan cooling rack.

Susun atur adalah Open Concept. Supaya semua nampak, senang nak cari barang. Tidak perlu terlalu fancy. Yang penting praktikal. Setiap barang kena ada ‘rumahnya’ sendiri. Setiap bahan juga kena ada label untuk elakkan tertukar. Sebagai baker, kena ada disiplin, dimana ambil, disitu juga letak kembali. Demi kesenangan dimasa hadapan.

Semuanya tersusun rapi dan terletak pada tempat yang sepatutnya.



Source link