Infotainment

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 2

Kini Trending

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 3

Seluruh umat Islam bakal menunaikan solat terawih mulai malam ini. Namun, suasana solat terawih pada tahun ini  dijangka masih sama seperti tahun sebelumnya kerana negara masih dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Meskipun ada dalam kalangan umat Islam yang tidak dapat menunaikan solat terawih secara berjemaah, korang digalakkan melakukan solat tersebut di rumah.

Berikut merupakan syarat paling basic dan juga tips untuk solat terawih secara berjemaah di rumah bagi mereka yang pertama kali menjadi imam terawih.

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 5

1. Solat terawih ini dilakukan selepas solat Isyak. Jadi korang kena solat Isyak terlebih dahulu secara berjemaah sebelum menunaikan solat terawih.

2. Selepas selesai solat Isyak, Korang boleh nak berdoa dahulu dan menunaikan solat 2 rakaat selepas Isyak. Kalau korang nak teruskan solat terawih pun boleh juga.

3. Korang perlu ambil bilangan rakaat paling minimun iaitu 8 rakaat. Solat 2 rakaat, 2 rakaat.

4. Sebelum menunaikan solat terawih, pusing belakang dan beritahu makmum bahawa korang bakal menunaikan solat terawih.

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 7

Terdapat 4 tatacara solat terawih yang paling ringkas korang boleh lakukan dan perlu tahu:

1. Lafaz niat solat terawih iaitu, ‘sahaja aku solat terawih 2 rakaat menjadi imam kerana Allah Ta’ala’.

2. Kemudian, solat 2 rakaat macam biasa. Lepas cukup 2 rakaat, bagi salam.

3. Selepas itu, korang teruskan 2 rakaat lagi. Lepas cukup 4 rakaat bagi salam.

4. Selesai 4 rakaat, korang boleh ambil sedikit masa untuk berehat. Kalau nak betulkan urat saraf yang sakit dan lenguh tu pun boleh.

5. Terakhir, korang sambung 2 lagi rakaat diikuti 2 lagi rakaat sehingga cukup 4 rakaat. Secara keseluruhannya korang dah tunaikan 8 rakaat.

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 9

Surah Al-Fatihah merupakan surah yang perlu dibaca setiap rakaat. Memandangkan ada 8 rakaat untuk solat terawih, berikut merupakan cadangan surah yang boleh korang baca setiap malam.

Rakaat Pertama: Surah Al Ma’un

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 11

Rakaat Kedua: Surah Al-Kautsar

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 13

Rakaat Ketiga: Surah Al-Kafirun

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 15

Rakaat Keempat: Surah An-Nasr

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 17

Rakaat Kelima: Surah Al-Masad

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 19

Rakaat Keenam: Surah Al-Ikhlas

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 21

Rakaat Ketujuh: Surah Al-Falaq

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 23

Rakaat Kelapan: Surah An-Nas

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 25

Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 27

Boleh baca surah-surah lain semasa solat terawih?

Buat korang yang nak baca mana-mana surah, jawapannya boleh. Kalau nak baca surah yang sama setiap rakaat pun boleh. Manakala, buat korang yang tak hafaz surah-surah korang boleh buka Al-Quran dan letak di bahagian hadapan. Nak baca ayat panjang alang-alang pun boleh.

Kena solat witir tak lepas solat terawih?

Jawapannya ialah terpulang. Nak solat pun boleh kalau tak nak pun boleh. Kalau korang nak buat secara individu pun boleh, kalau nak berjemaah juga pun boleh.

Nak kena baca apa-apa ka selang antara 2 rakaat solat terawih dan masa rehat selepas 4 rakaat ?

Jawapannya pun terpulang. Nak baca boleh, tak nak pun boleh.

Sumber: Khairul Anuar Basri


Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 29

The following two tabs change content below.

I became a writer to come as close as possible to the heart of the world.



Cara Solat Terawih Di Rumah Paling Ringkas Beserta 8 Surah Cadangan 2
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source link
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo