Infotainment

COVID-19 Melambung Tinggi Di Indonesia, Pengurangan Kes Lebih Sukar

COVID-19 Melambung Tinggi Di Indonesia, Pengurangan Kes Lebih Sukar

COVID-19 Melambung Tinggi Di Indonesia, Pengurangan Kes Lebih Sukar 1

Kerajaan Indonesia kembali mengumumkan lockdown di Jakarta pada Sabtu lepas terutamanya di Pulau Jawa dan Bali selepas menghadapi gelombang coronavirus yang belum pernah terjadi sebelum ini.

Tempat-tempat ‘panas’ terutamanya di masjid, restoran dan pusat membeli-belah ditutup di negara yang majoritinya umat Muslim itu kerana ianya mencatatkan lebih dari 25,000 kes baharu dan 539 kematian pada hari Jumaat; kedua-duanya adalah kes harian baharu.

Kes harian Indonesia ini meningkat lebih dari empat kali ganda dalam waktu kurang dari sebulan. Tetapi jumlah rasmi negara hingga kini, berjumlah 2.2 juta kes dan 59,534 kematian. Ini dipercayai sebagai jumlah yang teruk yang berlaku secara meluas kerana ujian yang rendah.

Krisis tersebut telah menjadikan sistem penjagaan kesihatan negara itu ke ambang kehancuran dengan khemah-khemah sementara yang didirikan di luar kemudahan perubatan mula menjadi sesak.

Koridor hospital turut dipenuhi dengan orang sakit yang terbaring, dan pesakit yang dijangkiti pula terpaksa ditolak pihak hospital kerana tidak dapat mengatasi kebanjiran pesakit sedia ada yang banyak.

Menurut Kementerian Kesihatannya, varian virus Delta, yang pertama kali dikenal pasti adalah di India dan sekarang ada di sekurang-kurangnya 85 negara, yang mana telah mendorong gelombang baru-baru ini dan menyumbang lebih dari 80 peratus kes baharu di beberapa kawasan.

Ketegangannya adalah ianya paling mudah berjangkit dari mana-mana varian Covid-19 setakat ini. “(Kenaikan) terutamanya adalah dari varian Delta,” kata Menteri Kesihatan, Budi Gunadi Sadikin pada Jumaat lepas.

“Ia ada di setiap negara – tidak ada yang selamat.”

Pakar sebelum ini ada memberi amaran bahawa berjuta-juta perjalanan ke seluruh negara pada akhir bulan puasa Muslim pada bulan Mei akan mencetuskan ‘letupan’ kes.

Langkah-langkah baru yang diumumkan oleh Presiden Indonesia Joko “Widodo” Widodo minggu ini akan berlaku sehingga 20 Julai dengan harapan jangkitan harian di bawah 10,000.

Presiden Jokowi, telah lama membantah penutupan ketat yang dilihat di negara-negara lain yang dilanda virus, dengan mengatakan mereka dapat memberikan impak ekonomi terbesar di Asia Tenggara.

Tetapi semua pekerja yang tidak penting sekarang diperintahkan untuk bekerja dari rumah, sementara kelas hanya akan diadakan secara dalam talian sahaja.

Pembatasan perjalanan juga akan berlaku di pulau percutian Bali, yang juga dikatakan menjadi lonjakan kes baru-baru ini. Aktiviti pelancongan juga ditunda untuk dibuka kembali kepada pelancong antarabangsa.

Pakar kesihatan memberi amaran bahawa langkah yang lebih sukar mungkin tidak mencukupi.

Sekatan tersebut masih membolehkan pengangkutan awam yang masih lagi beroperasi dengan kapasiti yang lebih rendah, sementara perjalanan laut, udara dan bas domestik akan tersedia untuk orang yang telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

“Bagaimana anda melakukan jarak fizikal dengan pengangkutan awam?” kata ahli epidemiologi Windhu Purnomo.

“Pemerintah masih mengutamakan ekonomi dengan membiarkan orang bergerak.”

Kredit: The Jakarta Post



COVID-19 Melambung Tinggi Di Indonesia, Pengurangan Kes Lebih Sukar 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source link
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo