Artikel Terkini

Hapuskan Kutu Beras Dengan 7 Cara Ini! Sangat Berkesan.

Hapuskan Kutu Beras Dengan 7 Cara Ini! Sangat Berkesan. 1

Hapuskan Kutu Beras Dengan 7 Cara Ini! Sangat Berkesan. 2

Kehadiran kutu beras dalam beras adalah disebabkan cara anda menyimpan beras yang tidak betul atau beras sudah terlalu lama dan berbau hapak. Risiko beras yang dicemari kutu ini menyebabkan kualiti nutrisi beras menjadi kurang kerana kutu ini akan menebuk sebutir beras untuk memasukkan sebiji telur kutu.

Risiko beras yang tercemar dengan kutu menyebabkan nutrisi berkurangan, alergi, dan kualiti beras yang berubah. Jadi disini IMPIANA ingin berkongsi dengan anda 7 cara untuk hapuskan kutu beras ini.

BAWANG PUTIH
Kutu beras tidak menyukai bau bawang putih kerana baunya yang tajam. Anda hanya perlu meletakkan bawang putih tanpa kulit di dalam dan permukaan bekas simpanan beras.

DAUN BELIMBING BULUH
Daun belimbing buluh sangat efektif untuk mengusir kutu beras. Taburkan sahaja daun belimbing buluh kedalam bekas simpanan beras.

LADA KERING
Bau lada kering amat tidak disukai kutu beras. Letakkan beberapa biji lada kering ke dalam beras.

CILI KERING
Cara yang mudah, anda hanya perlu letakkan cabai kering kedalam bekas simpanan beras anda. Pasti kutu beras tidak akan masuk ke bekas simpanan tersebut.

JEMUR DI TEMPAT PANAS
Masukkan beras ke dalam periuk atau dulang ‘stainless’ kemudian jemur di tempat panas lebih kurang 15 minit. Tutup permukaan bekas itu dengan kain putih. Hasilnya nanti anda akan dapat lihat semua kutu-kutu beras akan keluar melekat pada kain.

SUHU BAWAH 17 DERAJAT CELSIUS
Simpan beras pada suhu dibawah 17 derajat celsius dimana kutu beras tidak suka dengan suhu tersebut. Kebanyakkan kutu beras hanya membiak pada suhu ruang 27 – 30 celsius.

BATANG KAYU MANIS
Kutu beras juga tidak suka akan bau kayu manis. Bau kayu manis akan menyebabkan si kutu betina sukar untuk bertelur, jadi kutu tersebut akan meninggalkan beras anda.

Hapuskan Kutu Beras Dengan 7 Cara Ini! Sangat Berkesan. 2

Source link