Artikel Terkini

Pentingnya Miliki Insurans Rumah Ramai Yang Ambil Ringan

Pentingnya Miliki Insurans Rumah Ramai Yang Ambil Ringan
Pentingnya Miliki Insurans Rumah Ramai Yang Ambil Ringan 1

Betapa Pentingnya Memiliki Insurans Rumah Sekarang Lebih Daripada Sebelumnya?

Menjaga tempat yang dipanggil rumah harus diutamakan dan inilah sebabnya.

Rumah adalah tempat hati berada dan bagi kebanyakan orang, rumah adalah tempat seseorang dapat mencari keselesaan dan ketenangan. Yang berkata, tidakkah masuk akal untuk melindungi dan melindungi aset yang paling berharga – rumah mereka?

Dengan adanya pelan insurans yang betul, barangan berharga dan harta benda yang tidak ternilai di dalam rumah boleh dilindungi daripada sebarang kejadian yang tidak diingini. Mangsa dalam keadaan malang itu juga tidak akan dibiarkan dalam masalah kewangan kerana kos pembaikan meningkat.

Di negara tropika seperti Malaysia, mendapatkan perlindungan insurans rumah yang betul adalah penting. Jika ada, satu pengajaran harus diambil daripada banjir terbaru yang melanda ribuan rumah di Selangor yang banyak kehilangan tempat tinggal. Berdasarkan laporan, ribuan mangsa banjir dengan anggaran kos kerosakan sekurang-kurangnya RM20 bilion ditinggalkan dengan bil pembaikan yang besar dan tiada cara untuk membayarnya.

Pentingnya Miliki Insurans Rumah Ramai Yang Ambil Ringan 2

Namun, terdapat ramai rakyat Malaysia yang sangat kurang diinsuranskan dan tidak diinsuranskan untuk bahaya berkaitan cuaca, terutamanya kumpulan B40 yang melihat insurans sebagai kemewahan dan bukannya keperluan.

Berdasarkan Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM), Malaysia melaporkan kerugian kira-kira RM6.1 bilion akibat banjir pada 2021. Sementara itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor menangani 8,814 kebakaran membabitkan bangunan dan hartanah di negeri itu pada 2021. Dalam dalam tempoh yang sama, kira-kira RM347.7 juta kerugian kebakaran telah direkodkan, meningkat daripada RM297.9 juta kerugian pada 2020.

Punca paling biasa kebakaran di rumah kediaman termasuk air masak atau mendidih yang dibiarkan tanpa pengawasan, pengawal selia gas dan hos bocor, litar pintas akibat pendawaian elektrik dan penggunaan peralatan elektrik yang tidak disahkan.

“Dengan bencana alam yang berleluasa ini melanda ribuan orang di seluruh negara setiap tahun, sudah tiba masanya minda ini tentang kepentingan insurans diubah. Adalah menjadi harapan kami di Liberty Insurance agar semua pemilik rumah dididik tentang kepentingan insurans rumah dan perkara yang perlu diberi perhatian dari segi perlindungan. Dengan cara itu, lebih ramai pemilik rumah dan kediaman mereka boleh dilindungi sepenuhnya dan dilindungi oleh insurans jika dan apabila bencana alam berlaku atau kejadian tidak diingini berlaku seperti kecurian misalnya,” kata Ketua Talian Komersial Liberty Insurance Berhad, Foo Yong Chiat.

Polisi Insurans Pemilik Rumah atau Isi Rumah?

Bagi kebanyakan pakej insurans, terdapat dua aspek kepada pelan insurans rumah untuk diteliti – pelan Pemilik Rumah dan pelan Isi Rumah. Apakah perbezaannya? Secara mudah, polisi pemilik rumah biasanya meliputi struktur rumah yang merangkumi dinding, siling, bumbung, lekapan dan lain-lain. Manakala polisi isi rumah pula meliputi kandungan dalam rumah seperti perabot dan sebagainya. Kedua-dua polisi insurans adalah sama penting dan dengan kedua-dua polisi dalam tangan, pemilik rumah boleh bertenang kerana mengetahui bahawa harta benda mereka yang paling berharga dilindungi pada setiap masa.

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan untuk pelan insurans rumah holistik termasuk perlindungan untuk kejadian semula jadi seperti bantuan bencana termasuk kebakaran, kilat, ribut angin, gempa bumi dan banjir. Ini adalah faktor utama yang penting untuk diberi perhatian, terutamanya mengenai kebakaran, kilat dan banjir di Malaysia. Perkara lain yang perlu diberi perhatian ialah jika liputan termasuk situasi kesan mengejut di mana rumah anda mungkin rosak akibat kenderaan jalan raya, haiwan atau letupan gas domestik.

Sekiranya rumah itu disewakan, terdapat juga rancangan yang meliputi kerugian sewa, kecurian dan juga kerosakan yang disebabkan oleh tangki air melimpah atau paip air pecah. Jika perlindungan asas ini tidak mencukupi, maka pastikan anda melihat tambahan kepada polisi yang meliputi gelinciran tanah terutamanya untuk rumah di atas bukit contohnya.

Walaupun bahagian luar rumah dilindungi dan dilindungi dengan baik, bahagian dalam juga mesti dilindungi sama. Barang berharga seperti perabot, peralatan elektrik, peralatan dapur, pakaian, barangan peribadi dan barang berharga harus dilindungi dengan baik oleh pelan insurans yang betul. Barangan lain seperti wang tunai, barang kemas, kerosakan pada kunci dan kunci juga harus dimasukkan ke dalam pelan insurans.

Untuk mendapatkan semua perkara di atas dan banyak lagi, Liberty Insurance menawarkan kedua-dua pelan insurans rumah yang holistik dan komprehensif. Polisi Insurans Isi Rumah dan Pemilik Rumah merangkumi semua aspek dan disertakan dengan pelbagai alat tambah untuk memenuhi keperluan setiap pemilik rumah. Jika anda masih tidak pasti tentang cara memilih pakej insurans yang merangkumi semua aspek, ejen Liberty Insurance yang berpengetahuan sentiasa bersedia untuk membimbing pemilik rumah melalui keseluruhan proses dan pelan yang paling sesuai untuk mereka.

 

Pentingnya Miliki Insurans Rumah Ramai Yang Ambil Ringan 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo

Back to list