Artikel Terkini

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan – IMPIANA

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 2

Pertandingan dekorasi ruang bacaan keluarga sempena dekad membaca kebangsaan yang dilancarkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka ini cukup mendapat sambutan yang menggalakan. Siapa sangka, pertandingan yang dilancarkan di dalam alam maya ini mendapat sambutan yang cukup memberansangkan. Sebanyak 232 penyertaan diterima daripada peserta seluruh Malaysia.

Pelbagai program atau aktiviti digiatkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk menggalakkan dan menanam minat membaca dan seterusnya meningkatkan budaya dan amalan membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia bersempena dengan kempen Dekad Membaca Kebangsaan 2020;

Salah satu program yang dianjurkan ialah Pertandingan Dekorasi Ruang Bacaan Keluarga yang merupakan program anjuran Bahagian Ensiklopedia, Dewan Bahasa dan Pustaka. Program ini berkonsepkan pertandingan yang mengetengahkan elemen dekorasi ruang bacaan sekeluarga di rumah bagi mewujudkan budaya dan minat membaca dalam kalangan ahli keluarga. Pertandingan ini juga akan menjadi satu galakan kepada masyarakat Malaysia untuk memiliki ruang bacaan sendiri dalam kediaman masing-masing.

Terdapat lapan pemenang dalam pertandingan ini hadiah yang ditawarkan seperti yang berikut: Pertama : Wang tunai RM1500.00 dan Sijil Penghargaan Kedua : Wang tunai RM1000.00 dan Sijil Penghargaan Ketiga : Wang tunai RM700.00 dan Sijil Penghargaan 5 Hadiah Sagu Hati : Wang tunai RM300.00 dan Sijil Penghargaan. IMPIANA cukup berbesar hati menyiarkan dan berkongsi kepada semua tentang dekorasi mereka ini. Jom kita lihat hasil barisan pemenang ini:

Pemenang pertama: Nor Hisham B Ismail

Inspirasi Permaidani Kasih

Konsep ruang bacaan ini mengambil inspirasi pelibatan kami dalam pelbagai aktiviti yang dilakukan bersama. Kami mempunyai kecenderungan dan minat dalam pelbagai bidang daripada sukan, budaya, muzik, flora dan fauna kepada bidang akademik dan motivasi diri.
Semua bahan bacaan berkaitan perkara tersebut dijadikan koleksi bacaan pilihan kami. Susun atur dan aksesori hiasan ruang membaca mengambil konsep santai dan praktikal untuk setiap ahli keluarga – sudut si kecil dengan bahan bacaannya, ruang selesa permainan dalaman untuk seisi keluarga serta ruang kerja untuk yang perlu menyiapkan tugasan. Selain aksesori yang dibuat sendiri menggunakan bahan kitar semula seperti bekas letak pencil dan replika bumi, ruang ini menjadi lebih kondusif dan menarik dengan hiasan ‘pokok viral’ , cermin muka, penimbang berat, alat muzik tradisional serta hiasan lain yang sentimental kepada kami. Ruang ini merupakan ruang yang selesa dan membuatkan kami lebih kerap berinteraksi dan menggunakan waktu lapang dengan aktiviti membaca dan rekreasi dalaman bersama-sama. Ruang ini memberi inspirasi dan menyemarakkan keakraban serta kasih sayang antara kami sekeluarga.

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 3

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 4

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 5

Pemenang Kedua :Muhammad Sufian b Talib

Pustaka Mini al-‘Areefiy

Ruang bacaan ini berkonsepkan moden kontemporari. Oleh kerana ruang bilik ini agak terhad dan dalam masa yang sama, perlu memuatkan pelbagai bahan bacaan, maka penggunaan wall-shelves adalah amat penting bagi memaksimumkan ruangan. Oleh itu, saya membina sebuah rak buku berketinggian 3 meter tinggi yang ditempah khas memenuhi salah satu dinding yang terdapat di dalam ruangan tersebut. Ini memberi impak elegan dan berintelektual tinggi walaupun tinggal hanya dalam sebuah rumah di pangsapuri berkos rendah (PPR).

Dengan penggunaan wall-boxes sebagai tempat susunan sebahagian buku dan bahan bacaan selain hiasan yang minimum namun menarik, ia berjaya memberi tarikan kepada ahli keluarga untuk menghabiskan masa membaca di dalam pustaka ini. Saya turut menempatkan televisyen namun menggantikan penggunaannya sebagai monitor komputer riba. Jarak antara tempat duduk dan tv tersebut memberi keselesaan kepada ahli keluarga untuk menulis, mencari bahan untuk kajian, membaca koleksi e-book atau sebagai ruang Bekerja Dari Rumah (BDR). Komputer riba yang disimpan di bahagian bawah meja dapat mengurangkan penggunaan meja dan memberi impak keluasan.

Ruangan bacaan hendaklah tampak menarik. Ini bagi memastikan ia menjadi pusat tumpuan seluruh ahli keluarga dan memupuk minat membaca. Sudah semestinya ruangan ini harus menjadi ruang paling utama dalam membina keperibadian seluruh ahli keluarga.

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 6

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 7

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 8

Pemenang Ketiga:Mohd Niza b Othman

Lepak Corner 

Berkonsepkan santai dan bercirikan gaya Inggeris melalui perabot dan kerusi yang digunakan, ruang tengah boleh dijadikan kawasan berdiskusi untuk seisi keleuarga, juga ruang untuk membaca al-quran.

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 9

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 10

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 11

5 pemenang saguhati:

Hani Nabila Bt  Mohd Abduh 

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 12 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 13 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 14

Husna Binti Azam 

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 15 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 16

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 17

Muhammad Abid Farhan Bin Nor Asmadi 

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 18 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 19 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 20

Salbiah Bt Beseth

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 21 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 22 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 23

Munirah Binti Mohd Hardi

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 24 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 25 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 26 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 27 Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 28

Cukup menarik bukan hasil dekorasi mereka.

Pertandingan Mendekorasi Ruang Bacaan - IMPIANA 2
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source link