Artikel Terkini

Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa

Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa
Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa 1

Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa. Ada beberapa tempat ni memang kita selalu terlepas pandang bila waktu mencuci. Impiana kongsikan ‘spot’ yang biasanya kita tak ambil remeh.

1) Bakul Baju

Kita selalu lupa peranan bakul baju ni sebenarnya mengangkut baju-baju kita yang bersih tapi bila bakul kotor, bagaimana keadaan baju kita sebenarnya? Cukup sekadar sentiasa mengelap bakul ini dengan span basah dan biarkan ia kering.

2) Mentol Lampu

Semasa kita sibuk mencuci ‘frame’ lampu, sebenarnya kita lupa mentol dalam lampu tersebut. Sebenarnya mentol lampu ini lagi banyak mengumpulkan kotoran dan habuk-habuk luar.

3) Bekas pisau

Bakteria dan kotoran boleh memasuki lubang-lubang tempat penyimpanan pisau yang sering kita gunakan.Oleh itu, nak selamat kita wajib bersihkannya at least sebulan sekali dengan merendam bekas pisau di dalam air panas.

4) Tilam

Apabila anda menukar cadar, jangan lupa untuk membersihkan sekali tilam. Hanya dengan menaburkan BAKING SODA untuk 15 minit dan kemudian vacuumnya semula, bau dan beberapa kotoran akan hilang.


Untuk cuci atau bersihkan tilam, bukan lah guna air dan sabun. Tapi kaedah cucian kering seperti menggunakan baking soda atau semburan khas untuk tilam. Tapi, kalau nak mudah, guna vakum UV je. Tak mahal pun RM 129. Nak beli, klik link ni https://invol.co/cl8jao1Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa 2


Baca juga: 5 Kesalahan Mengemas, Lap Cermin Ketika Cuaca Panas Kerja Sia-Sia

5) Sofa

Banyak bakteria dan kotoran yang berkumpul pada sofa yang kita tak pernah tahu. Jadi apa yang kita perlu buat, ialah dengan menabur baking soda seperti di atas dengan membersihkannya semula selepas 20 minit .

6) Remote control, Keyboard Komputer, Handphone dan barang elektronik yang sering dipegang

Paling penting sebelum mencuci, buka dan keluarkan bateri dari barangan ini terlebih dahulu. Cuci dan bersihkannya dengan menggunakan cotton pad atau cotton bud yang di basahkan dengan cuci di celah-celah barang tersebut.

7) Stering Kereta

Spray dan cucikan sahaja dengan menggunakan tuala basah. Ini dapat mengurangkan bakteria dari hinggap di steering yang selalu kita sentuh.

8) Tombol Pintu

Basahkan tuala dengan cuka dan gosokkan pada setiap tombol pintu di rumah. Cuka berperanan menanggalkan kesan degil kotoran pada besi.

Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa

Tak Sangka 8 Barang Dalam Rumah ni WAJIB Dibersihkan, Tapi Ramai Lupa 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo