Artikel Terkini

Air Mesin Basuh Perlahan, Ini Je Puncanya Boleh Buat Sendiri Modal Tak Sampai RM30


Mesin basuh air perlahan? Masalah ini kebiasaanya berlaku pada mesin basuh yang dah berusia. Tapi tak mustahil juga bagi yang baru. Walaupun dah bukak tap air maksimum, air yang masuk ke dalam mesin basuh masih perlahan. Kalau dah perlahan, lambat penuh dan lambat lah selesai mencuci. Apa yang perlu anda lakukan?

Wireputus.blogspot.com berkongsi cara-cara mudah dan jimat untuk anda lakukan sendiri. Tak susah pun.

1. Tutup saliran air ke mesin basuh dan bekalan elektrik.

2. Cabutkan hos saliran air pada mesin basuh

3. Cabutkan penapis air pada soket hos. Untuk lebih mudah, gunakan playar tirus. jangan cungkil nanti koyak

4. Kebiasaanya, air tak boleh masuk di sebabkan penapis soket ni dah tersumbat dengan kotoran. Bersihkan dan pasangkan semula. Jika penapis bersih, tapi air masih perahan masuk ke mesin. Boleh ke langkah seterusnya.

5. Buka skru penutup panel bahagian inlet mesin basuh

6. Cabutkan soket elektrik pada water valve. Lain mesin basuh, mungkin lain bentuk valvenya terutama jenis front load. Untuk mesin basuh LG dan Toshiba, bentuk valve sama macam ni.

7. Ini lah bentuk water valve mesin basuh. Komponen ini tidak di skru atau lekat pada badan mesin. Jadi boleh tarik keluar terus

8. Buka skru yang menyambungkan valve dan kotak ai

9. Bawa valve yang telah dibuaka tadi ke kedai alatan ganti . harga lebihkurang RM 30 atau boleh beli online lebih murah (klik sini untuk beli valve RM 19.00)

10. Pasang kan semula semua bahagian seperti asal. SIAP!

Kalau nak upah orang untuk buat, harganya dekat RM 200 ni



Source link