Artikel Terkini

Akuaponik: Untuk Kehidupan Lebih Sihat

Akuaponik: Untuk Kehidupan Lebih Sihat

Akuaponik: Untuk Kehidupan Lebih Sihat 1

Kaedah pertanian moden yang menuai banyak faedah untuk diri sendiri dan persekitaran

Pelaksanaan PKP buat kali ketiga ini mungkin sedikit berbeza dengan waktu pelaksanaan yang pertama pada bulan Mac 2020 dimana kini, ramai dikalangan kita telah mampu menyesuaikan diri dengan norma baharu. Kita telah menguruskan gaya hidup untuk realiti yang kian berbeza sambil mempelajari kemahiran yang baru untuk mengisi masa lapang. Ramai diantara rakyat Malaysia telah membiasakan diri dengan bekerja di rumah, hanya ke pejabat ikut giliran atau apabila diperlukan. Ini membenarkan kita untuk meluangkan lebih masa di rumah untuk melakukan aktiviti-aktiviti yang digemari seperti bersenam. Untuk yang mementingkan kesihatan pemakanan, mereka mengambil peluang ini untuk meningkatkan kemahiran memasak bagi menjamin kesihatan sambil menjimatkan kos kehidupan. Sepanjang tempoh PKP/PKPB, kita dapat melihat kemerosotan pengimportan sayur-sayuran segar akibat sekatan perjalanan yang dikuatkuasakan di seluruh Malaysia. Sekatan ini menyebabkan kelewatan penerimaan sayur-sayuran segar oleh para peniaga runcit justeru mengemukakan persoalan tahap kesegaran sayur-sayuran yang kita peroleh untuk masakan harian.

Oleh sebab yang demikian dan juga kerana ramai yang makin mementingkan gaya hidup yang lestari dan lebih sihat, sebilangan rakyat Malaysia kini giat memulakan perkebunan akuaponik – suatu kaedah pertanian yang semakin popular di negara kita. Kaedah akuaponik telah berkembang menjadi sesuatu yang popular di kalangan rakyat tempatan kerana ia membolehkan kita menikmati sayur-sayuran yang segar hasil tanaman di halaman rumah sendiri!

Apa itu pertanian akuaponik dan bagaimana ia berfungsi?

Kadang-kadang dikelirukan dengan hidroponik, akuaponik adalah cara pertanian yang revolusioner dengan menggunakan sumber daya minimum untuk menghasilkan tanaman dan sayur-sayuran yang terbaik. Ia merupakan kaedah pertanian yang menggabungkan akuakultur menggunakan ikan dan hidroponik di mana hasilnya ditanam tanpa tanah. Ekosistem perkebunan tanpa tanah ini memberi tumpuan kepada pemberian makanan kepada ikan lalu membiarkan hasil buangan mereka memainkan peranan. Setelah ikan-ikan ini menghasilkan sisa-sisa mereka, sisa-sisa yang berkhasiat ini akan disaring dan diubah menjadi pemakanan tanaman yang kemudiannya disalurkan melalui saluran paip ke dalam biji-biji benih agar dapat tumbuh dengan sebaiknya.

Bagaimana cara memulakan pertanian akuaponik?

Keperluan utama yang harus ada untuk memulakan pertanian akuaponik adalah ikan, ruang untuk membina ladang anda, dan penapis air. Menurut Dr. Richard Ng, seorang petani akuaponik yang juga pengasas Farm2Fork – penyedia perkakasan akuaponik untuk beberapa ladang – keseimbangan ekologi memainkan peranan besar dalam kejayaan ladang akuaponik. Beberapa faktor yang menyumbang kepada perkembangan ladang termasuk nisbah ikan ke air, spesies ikan yang diternak (Dr. Richard mengesyorkan Tilapia untuk mereka yang baru bermula) dan suhu ladang.

“Terdapat begitu banyak faktor yang perlu dipertimbangkan kerana faktor-faktor ini perlu saling melengkapi dan seimbang untuk membuahkan hasil yang signifikan. Penapis air yang kita gunakan juga mampu mendatangkan perbezaan. Tanpa sistem penapisan yang betul, peredaran yang berlaku antara air, tanaman dan ikan tidak akan berfungsi dengan baik,” kata Dr Richard.

Setelah lima tahun berusaha untuk memperbaiki catatan prosesnya, Dr. Richard akhirnya menemui komponen yang tepat untuk memastikan ekosistem yang seimbang bagi memastikan hasil yang terbaik. Sebagai contoh, setelah melakukan beberapa kajian dan eksperimen, Dr. Richard mendapati bahawa ketika menggunakan sistem penapisan air Waterco Malaysia, ia dapat mempercepatkan proses tanpa mempengaruhi ekologi sistem dan ia juga tidak menyebabkan kerosakan iklim malah menjimatkan perbelanjaan secara keseluruhan. Waterco Malaysia, penyedia penyelesaian sehenti

yang terkemuka untuk persekitaran air yang selamat dan sihat, juga merupakan satu-satunya syarikat penapisan yang dianugerahkan pensijilan Climate Certified dari Australia. Kini, Dr. Richard dan Waterco telah banyak bekerjasama untuk membantu industri akuaponik.

“Apa yang perlu diketahui adalah kepentingan penggunaan produk/peralatan yang mesra alam dan pada masa yang sama tidak menambahkan kos berlebihan. Idea utama pertanian akuaponik adalah manfaat persekitaran dan sosial bagi masyarakat. Kami berpegang pada etos itu untuk terus kekal mampan.”

Walaupun pelaburan keseluruhannya kelihatan besar pada awalnya, ada banyak sebab mengapa pulangan dari pelaburan ini bermanfaat bukan hanya untuk kesihatan tetapi juga untuk persekitaran kita.

1. Hasil tanaman yang dimakan membawa lebih banyak faedah kesihatan

Akuaponik merupakan kaedah pertanian tanpa tanah yang tidak menggunakan racun perosak atau baja kimia. Pertanian akuaponik bergantung pada ikan dan putaran ekosistem. Ini bermaksud racun perosak dan baja kimia tidak sesuai untuk kaedah pertanian ini kerana ia akan membahayakan ikan lalu mempengaruhi ekosistem secara negatif. Kaedah ini boleh dikatakan 100% selamat kerana ia hanya memanfaatkan sisa ikan yang dihasilkan daripada pemakanan berkualiti. Walaupun tidak

menggunakan bahan kimia, hasil tanaman akuaponik dapat tumbuh dengan cantik dalam masa 30 hari dari segi rupa, saiz dan citarasa. Sekiranya anda rasa anda tahu bagaimana rasa keenakan sayur-sayuran, anda pasti terkejut dengan kesegaran sayur-sayuran hasil akuaponik yang tidak tertanding!

2. Mudah dijaga

Pertanian akuaponik sesuai untuk semua! Bukan seperti pertanian tradisional, tanaman akuaponik tidak memerlukan siraman air secara konsisten dan kerana ia tidak menggunakan tanah, anda tidak perlu mencabut rumpai. Bagi pertanian akuaponik, anda tidak perlu risaukan kekerapan siraman air atau keperluan tanah.

“Setelah beberapa kegagalan yang diharungi, saya telah dapat mengenal pasti bahawa kegagalan dalam pertanian jenis ini selalunya diakibatkan kurangnya pengetahuan tentang asas pertanian, seperti keluasan ladang dan jumlah ikan yang diperlukan. Semua ini memainkan peranan besar dalam mengembangkan ladang akuaponik yang berjaya dan mampan,” tegas Dr. Richard.

“Asalkan anda memahami sains di sebalik akuaponik, penjagaannya pasti tidak akan menjadi masalah.”

3. Menjimatkan ruang tanah

Salah satu daripada banyak masalah yang dihadapi dalam pertanian tradisional adalah keperluan tanah yang besar untuk mengusahakan tanaman. Walaupun Malaysia bernasib baik kerana mempunyai banyak tanah yang luas untuk pertanian, tidak semua lokasi sesuai dijadikan kebun lagi-lagilah dengan perubahan iklim yang berterusan. Kaedah pertanian akuaponik yang tidak memerlukan tanah membolehkan sesiapa sahaja memulakan usaha pertanian di halaman rumah mereka! Bagi mereka yang ingin mengkomersialkan hasil tanaman, ruang yang lebih besar akan diperlukan dan untuk tujuan ini, bangunan terbengkalai juga boleh digunakan. Ini bermaksud kita tidak perlu menubuhkan ruang yang khusus buat pertanian jenis ini kerana penggunaan ruang yang sedia ada sudah mencukupi!

4. Menyelamatkan perairan kita

Selain dapat memanfaatkan ruang yang ada, kebaikan akuaponik adalah ia satu kaedah pertanian yang menggunakan air yang sedikit namun tetap menghasilkan tanaman yang sama dengan pertanian tradisional yang memerlukan air berjumlah besar sepanjang hari. Bukan hanya itu, jika ladang pertanian tradisional terletak berhampiran sumber air (misalnya tasik), baja yang digunakan mungkin akan meresap ke sumber air yang berdekatan lalu mendatangkan kemudaratan akibat racun yang wujud dalam baja kimia tersebut. Bahan pencemar ini tidak hanya akan mempengaruhi sumber air bagi penduduk yang bergantung padanya untuk memasak dan mandi, ia juga boleh menjejaskan hidupan akuatik.

Akuaponik menggunakan 10% air berbanding dengan pertanian tradisional kerana nutrien air dikitar semula dalam proses gelung tertutup. Pembaziran tambahan tidak akan wujud kerana ekosistem ini bergantung pada kitaran air yang akan terus berulang. Dengan perubahan iklim yang dihadapi seluruh dunia, ianya amat penting untuk mengitar semula sumber yang diperlukan.

Ini hanyalah beberapa faedah utama pertanian akuaponik dimana ia boleh dijadikan penyelesaian kesihatan untuk memperoleh sayur-sayuran segar untuk dinikmati sekeluarga. Ia mudah untuk dikendalikan dan sememangnya mesra alam! Dengan PKP3.0 yang kini masih berterusan, anda boleh memulakan pertanian akuaponik sebagai salah satu projek baru yang anda boleh usahakan di rumah!

Akuaponik: Untuk Kehidupan Lebih Sihat 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source link