Artikel Terkini

Rumah ‘Planter Box’ Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik

Rumah ‘Planter Box’ Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik
Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 1

Kediaman pasangan yang sudah bersara ini direka dengan mengikut minat dan cara hidup mereka. Pasagan ini minat dengan bercucuk tanam dan menikmati hasil tanaman mereka untuk makanan yang segar dan sihat ini membuatkan rumah Planter Box ini terhasil.

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 2 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 4 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 6 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 8 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 10

Planter Box House ini nampak kurang jelas, kerana penampilan di antara taman, ladang dan rumah, yang menantikan pengubahsuaian rumah tropika kontemporari.
Rumah dengan kotak penanam konkrit bertingkat yang dipenuhi dengan lebih dari 40 jenis tanaman yang boleh dimakan di setiap lantai, menghasilkan kontras visual yang kuat dengan bangunan di sekitarnya.

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 12 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 14 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 16

Bahagian depannya yang tersembunyi menyediakan ruang santai tambahan untuk interaksi antara kejiranan. Di luar batas, kotak penanam pertama dibina di sekitar pokok melati yang ada. Di ruang tanaman ini mengenakan perabot moden untuk gaya yang lebih santai.

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 18 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 20

Ruang dalaman dipenuhi dengan keramahan yang kuat dan sikap pemiliknya terhadap kehidupan dan pertanian masyarakat bandar tropika yang lestari. Semasa membuka pintu pagar, seseorang dapat mengalami pengudaraan cahaya dan silang sementara juga dapat membaca seluruh tingkat bawah secara visual kerana hanya terdapat dinding kaca dan tingkap di antara depan dan belakang. Diasingkan oleh ruang tamu dan tangga tengah rumah, bahagian belakang bangunan ini disambut dengan dapur dan ruang makan berkembar dengan tingkap kaca setinggi penuh yang dapat terbuka ke arah dinding hijau di bahagian belakang.

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 22 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 24 Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 26

Dengan mengambil inspirasi dari rumah tropika vernakular, buluh yang dibelah dihasilkan oleh orang asli yang dipanggil Temuan dari Negeri Sembilan digunakan sebagai kerja konkrit kotak penanam. Walaupun tekstur buluh ini menandakan bentuk organik rumah yang abstrak, ia juga merupakan penyelesaian yang mampan untuk kemasan penyelenggaraan rendah yang dapat menuai dengan baik walaupun hujan dan pencemaran bandar.

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 28

The Planter Box House adalah gambaran fizikal gaya hidup pemiliknya. Ini juga merupakan cara bagaimana pasangan suami isteri ini sentiasa memperbaiki sistem pengairan dan penanaman. Sistem pengairan yang dibuat khas itu saling berkaitan antara kotak penanam yang menyimpan dan mengitar semula sumber khasiat dan air hujan di dalam tanah. Ini juga membolehkan manipulasi penuh dan tepat dari kotak penanam, komposisi tanah hingga ke tahap air yang dibekalkan ke setiap kotak penanam individu.

Projek ini berfungsi sebagai peluang dan pengalaman berharga bukan hanya untuk pelanggan belajar tentang pertanian di kawasan tropika, tetapi juga untuk masyarakat sekitar. Kehidupan bangunan seperti ini diharapkan dapat terus diperbaiki, dan berkembang secara organik bersama dengan pasangan suami isteri ini.

Sumber: Arkitek Formzero

Gambar: Ameen Deen

 

Rumah 'Planter Box' Di Reka Penuh Gaya Hidup Pemilik 1
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source


kontraktor rumah, bina rumah, pinjaman lppsa, pengeluaran kwsp, spesifikasi rumah, rumah ibs, pelan rumah, rekabentuk rumah, bina rumah atas tanah sendiri, kontraktor rumah selangor, rumah banglo