Artikel Terkini

“Step-By-Step” Mudah Jahit Sendiri Langsir


Masa ekonomi tak berapa nak baik ni, DIY adalah pilihan terbaik dalam berjimat. Tak kira laha apa pun benda dan perkara termasuk buat perabot sendiri, baju sendiri, karpet sendiri dan sebagainya. Nak-nak menjelang raya ni, Bila ahli keluarga dah semakin membesar dan bertambah, lebih banyak peruntukkan yang perlu dipersiapkan. Jadi, selagi apa yang boleh di jimat, kita wajib jimat.

Kalau nak beli langsir eyelet di kedai yang dah siap, mahu harganya makan beratus juga. Apa kata kita DIY je sendiri. Cuma pastikan apa jenis tingkap anda, berapa keping daun tingkap dan kalau sliding door, kenal pasti berapa keping sliding door anda. Nanti pandai lah orang kedai tu potongkan. Lebih mudah, mintak tolong orang kedai tu potong siap-siap kain langsir untuk setiap tingkap. Balik tinggal jahit je.

Bila bahan semua telah sedia, Jom kita ikut cara-cara menjahit langsir yang telah disediakan oleh Audra Ayeesha:


Ukuran sebenar langsir + lipatan atas + kelim bawah.

Lipatan atas :
5 inci (1inci utk jahitan tape + 4 inci utk lipatan tape. ikut size tape, sy guna tape 4inci)

Kelim bawah :
4inci ++ (sy guna 8inci sbb sy buat lipatan 4inci 2kali. Blh jg ambil 5 inci mcm lipatan atas)

Contoh : 105 inci + 5 inci + 8 inci.
Total panjang/labuh kain diperlukan bersamaan 118 inci.

**utk yg buat cantuman kain (seperti contoh gambar). Jahit setiap 2 keping jadikan satu terlebih dahulu.


1. Jahit tape & lebihkan 1 inci pada kain.2. Tape yg telah dijahit. Lipat ke dalam 2 kali. Tape diatas bersize 4inci.3. Selepas lipat ke dalam 2 kali. Iron & jahit.4. Untuk kelim bahagian tepi kiri dan kanan. Lipat ke dalam 2 kali 1inci. Iron dan jahit sehingga hujung kain.5. Siap jahit tape & kelim tepi.6. Utk kelim bahagian bwh. Lipat kelim 4inci, iron & jahit.7. Jarak 1.5 inci dr kiri & kanan dan tandakan lubang. Satu keping kain bidang 60 bersamaan 8 lubang ring. (Sy guna 1.5 keping kain bidang 60 bersamaan 12 lubang ring)8. Tandakan jarak yg sama bg setiap lubang & tebuk menggunakan gunting atau puncher.9. Masukkan ring kedalam lubang dan tekap ring kedua2 belah.

DAH SIAP!



Source link